Wednesday, December 19, 2012

Bukakan pintu itu ....

19/12/2012

Assalamualaikum :)

Macam biasa , indah nak share satu cerita yang indah baca dalam satu buku ni .. sharing is caring right ? ^_^

..................................................................................................




Hasad dengki dan tamak , itu pintu pertama ku perlukan .Ketamakan menjadikan kau buta , menutup cahaya kebenaran . Kemudian , bukakan lah pintu kedua ku iaitu kemarahan . Sifat marah itu mampu merosakkan akal .

Untuk pintuku yang ketiga , kau berhiaslah selebihnya sama ada untuk rumahmu , pakaian dan serba serbi kehidupanmu . Kemudian , apabila enkau terlalu kekenyangan akibat banyak makan , itu lah pintuku yang keempat .

Tambahkan sifat tamak dalam diri mu agar boleh membuka pintu kelima untuk ku masuki . Jangan kau kenal erti kesabaran . Sebaliknya , tergesa-gesalah engkau melakukan apa saja perkara kerana itu adalah pintuku yang keenam .

Suburkan cintamu terhadap harta duniawi. Dengan itu , terbukalah pintuku yang ketujuh . Untuk pintu kelapan pula, engkau ajaklah mereka di sekelilingmu untuk taasub kepada sesuatu golongan yang mempunyai kepentingannya sendiri sehingga meninggalkan amalan yang sebenarnya .

Pintu kesembilan , engkau timbulkanlah fikiran 'kaifiat' yang menyemaikan rasa ragu terhadap suruhan Allah , terutama berkaitan akidah .

Dan pintu yang terakhir , sentiasalah berprasangka buruk terhadap Muslim yang lainnya . Dengan mengaibkan sesama saudara , kalian menjadi munafik dan selalu merendahkan yang lain .

Tahukah kalian , itulah sepuluh pintu yang sentiasa ku cari , menanti peluang untuk masuk melalui pintu-pintu itu . Ia adalah sifat-sifat  manusia yang ada dalam dirinya . Dan aku hanya menanti waktu apabila pintu itu dibuka .

Namun , jika kalian tahu bagaimana untuk menutup pintu-pintu itu , akan sukarlah perjalanan aku . Akan terusirlah aku dari segala pintu tersebut . Sedangkan , aku amat ingin memasuki pintu yang berlubuk dalam diri kalian .

Siapa aku ??

Akulah  SYAITAN  ! Dan aku sentiasa menanti pintu-pintu itu terbuka untukku .

Firman Allah s.w.t: "Sesungguhnya syaitan itu tidak mempunyai sebarang kekuasaan terhadap orang-orang yang beriman dan yang bertawakal kepada Tuhan mereka. Sesungguhnya kekuasaan syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan ia pemimpin mereka , dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah." (Surah al-Nahl. Ayat 99-100 )



No comments: