Wednesday, December 21, 2016

Pengalaman Interview UITM : Perancang Bandar & Wilayah

21/12/2016

Assalamualaikum


Rasa macam perlu sangat untuk share pengalaman iv ni sebab bila aku dapat panggilan temuduga , benda yang first sekali aku buat is cari artikel dekat blogblog and nak baca pengalaman diorang yang dah alami sesi interview untuk kos under fspu nih .

So entry ni berharap sedikit sebanyak membantu korang yang dapat temuduga tu untuk kos town planning or perancang bandar dan wilayah.

First thing yang aku cakap tadi aku google sebanyak mungkin maklumat pasal town planning ni habis semua blog aku tengok , wikipedia and sejarah town planning . memandangkan ade 2 sesi ujian , first melukis and 2nd baru temuduga secara lisan or individu .so kene prepare pensel pemadam semua .

tapi masa hari interview tu orang kat situ or maybe lecturer/pengawas yang jaga tu cakap untuk town planning tiada ujian melukis . we all be like whattttttt . dah la ujian lukis tuu nak kukuhkan sikit bakat dalam diri ni selain bercakap depan panel nanti . ecehh .

so weolls relaks jela sementara tunggu panel panggil sorang sorang . but mase tu untuk kos architecture and interior desingner ,memang ada ujian melukis . masa tu punya lah ramai untuk kos town planning ni tapi panel nya sorang je . mak aihh memang tersangat lama . daftar pukul 8.30 but turn aku pukul 2.00 petang .kau rasa ? ahaha sis terdera fizikal dan mental masa tu . dengan perut tak isi apeape lagi and tak cukup tidur , memang rasa nak pitam . breakfast sekeping roti mane lah cukup .pengajaran untuk diri sendiri .

so pastikan korang breakfast kenyangkenyang dulu pagi tuu . tapi sebab nervous terlampau ,nak makan pun tak lalu ihihi. tapi make sure makan okayyy .

turn nama aku kene panggil tapi mase tu aku tengah syok tidur lol tidur atas kerusi kut . dengan muka yang memang bangun tidur tuu aku masuk bilik iv . 

bagi Salam okayy .

mungkin sebab dah lewat mase tu , panel tu nak salinan dokumen yang dia nak .takdah nak tengok kita punya resume ni . so ASING siapsiap salinan yang dia nak . stepler . jangan pakai KLIP . 

first thing yang panel tu tanya .
1 - introduce youself . ( speaking )
2- tarikh pembukaan malaysia .
3- nama ydpa sekarang .
4-current issues.

actually , dia just nak tengok cara kita bercakap je  .tapi ada je aku tak tahu so aku just jawab tak tahu . and ade sekali dia tanya ,  
" macam mana boleh tak tahu , Sejarah A " 
and aku terkejut la amenda pulak sejarah A . B+ okayy . 

maybe dia nak tengok kita jujur ke tak kot ,tak sure .

and last part , dia suruh aku tanya dia apapa soalan .haaa mase ni la aku duk pong pang pong pang duk tanya panel ni macam macam . entah datang dari mana semangat nak tahu tu tapi kebanyakkan soalan memang berkait dengan kos town planning . setengah aku confius and setengah aku nak pastikan lagi .

bila dah settle nak keluar bilik , panel tu panggil balik and tanya 
" awak tak kisah kan kalau saya hantar awak uitm sarawak or perak ? "

ohhh masa ni yakin jawab yaa saya tak kisah. keluar bilik iv , lega tu lega lahh .tapi sarawak ? sis redho kalau dapatt sobb sobbss.

so dia just nak tengok ke CONFIDENT nan kitee tu je and nak tahu kita alert tak dengan benda yang jadi dekat negara kita ni .speaking tu for sure laa kena jugak ,memang takleh elak . hentam je grammar tu asal confident . 

GOODLUCK KORANG BOII .





4 comments:

Naul said...

Salam Akak, panel interview bukan sepatutnya ada lima tiga orang ke? memang betul ke sorang panel jer yang interview kita tu?

Tiny🌼 said...

Assalammualaikum akak..alhamdulillah saya baru je dapat tawaran interview utk kos ni..tapi dalam masa yang jugak sekarang ni saya tengah study kat form 6..so boleh tak akak berikan pandangan atau nasihat untuk saya pilih yang mane patut saya pilih..sebab saya sekarang memang betul2 tengah confius..

Unknown said...

Dh lama post ni tp nk tanya selalu keputusan iv kita tu tau bila eh ?

Anonymous said...

fully english ke